
Hun nieuwste product, Manuel AI, is een digitale assistent voor technici in de HVAC-sector (heating, ventilation, and air conditioning). . Het biedt snelle, accurate antwoorden op technische vragen, zoals foutcodes en installatiehandleidingen. ‘Hierdoor worden technici efficiënter en helpen we het tekort aan ervaren vakmensen opvangen,’ legt Boris uit.
Metis AI zet sinds 2022 grote stappen. In december 2024 ging Manuel AI officieel van start. Het team telt inmiddels tien personen, en het doel is om in 2025 de markt volledig bedienen. ‘Wat ik het leukste vind aan ondernemen, is werken aan mijn eigen projecten en aan dingen die mij interesseren. Dit samen doen met een leuk team is erg waardevol,’ zegt Boris.
Metis AI combineert innovatie met educatie. Manuel AI is hun eerste innovatieproduct, specifiek ontworpen voor technici en hun dagelijkse werkzaamheden. ‘Manuel AI combineert kunstmatige intelligentie met een gebruiksvriendelijke aanpak, direct beschikbaar via WhatsApp. Het is een snelle en toegankelijke tool die technici helpt zonder dat ze eindeloos moeten zoeken of dure trainingen hoeven te volgen.’
Met workshops, consultancy en een eigen e-learningplatform maakt Metis AI bedrijven wegwijs in AI, waardoor het praktische toepasbaar wordt voor professionals.
Boris startte het bedrijf vanuit zijn passie voor kunstmatige intelligentie en de wens op problemen op te lossen waar technici dagelijks tegenaan lopen. ‘Ik zag dat technici vaak moeite hebben met het vinden van de juiste informatie. Met Manuel AI verminderen we die frustratie en verhogen we de eerste-fic-succesratio, wat de werkdruk in een sector met personeelstekorten verlicht.’
De weg naar een werkbaar product was niet zonder uitdagingen. ‘Een van de grootste uitdagingen was om iets te ontwikkelen dat intuïtief genoeg is voor technici die niet dagelijks met digitale tools werken,’ vertelt Boris. ‘Daarna was het belangrijk om een balans te vinden tussen productontwikkeling en marktonderzoek. We wilden zeker weten dat we iets bouwden waar we écht behoefte aan was.’
Volgens Boris is één van de belangrijkste lessen die hij heeft geleerd het belang van klantcontact: ‘De feedback van technici en installatiebedrijven is goud waard geweest voor het ontwikkelen van een product dat daadwerkelijk aansluit bij hun behoeften.’
Via zijn opleiding Vakman-ondernemer kwam Boris in contact met Sander Berendsen, docent op het Graafschap College en Onderwijspionier bij De Netwerkplaats. Sander introduceerde Boris bij SHII ‘Mijn eerste indruk was dat het een plek was waar innovatieve ondernemers écht verder geholpen worden. De SHII is een perfecte plek om verder te komen met je ideeën,’ vertelt Boris.
Wat Boris vooral waardeert is het netwerk dat SHII hem heeft gebracht. ‘Ergens via de achterdeur binnenkomen is altijd beter dan via de voorkeur,’ voegt hij met een glimlach toe. Vandaag de dag blijft hij betrokken bij SHII, waar hij niet alleen zelf blijft leren, maar ook anderen helpt met de kennis die hij heeft opgedaan. ”Het model dat we van elkaar leren en elkaar verder willen zien groeien, is iets waar de SHII erg trots op kan zijn.’
Lees hier het volledige interview met Boris van Ast.